Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Vil du blir frisør, blomsterdekoratør, interiørkonsulent eller jobbe som utstilling- eller profileringsdesigner? Da er dette utdanningsprogrammet for deg.

Hvorfor velge frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign?

Du lærer

• design og visuelle uttrykk
  • videreutvikling av kreative ferdigheter
  • utvikling og utførelse av ulike teknikker og uttrykk
  • om stilhistorie og trender
  • om kommunikasjon og kundebehandling

Du bør være

• kreativ og estetisk anlagt
  • interessert i å arbeide med hendene
  • interessert i visuelle uttrykksformer
  • nøyaktig og utholdende

Les mer om frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på vilbli.no

Søke skoleplass

Første året — Vg1

I løpet av det første året får du bli kjent med de ulike yrkene som Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign fører frem til. Hvis du vil bli frisør, blomsterdekoratør eller profileringsdesigner går du ut i to år som lærling i bedrift etter vg2. Dersom du vil bli interiørkonsulent eller eksponeringsdesigner går du tre år på skolen. Hele utdanningen som interiørkonsulent eller eksponeringsdesigner kan du ta ved Vågen vgs.

Du har 35 timer opplæring per uke i både fellesfag og programfag.

Andre året — Vg2

På Vg2 velger du retning, og du kan velge mellom tre programområder på vg2. Frisør, Blomsterdekoratør eller Interiør og utstilingsdesign. På Vågen vgs tilbyr vi vg2 Interiør og utstillingsdesign (eksponeringsdesign). Dersom du vil bli frisør eller blomsterdekoratør kan du søke deg videre til Godalen vgs.

Du har 35 timer opplæring per uke i både fellesfag og programfag.

Tredje året — Vg3

Dersom du vil bli interiørkonsulent eller eksponeringsdesigner kan du velge vg3 Interiørdesign eller vg3 Utstillingsdesign (eksponeringdesign) ved Vågen vgs. Etter tre år på Vågen vgs. får du yrkeskompetanse.

For å bli frisør, blomsterdekoratør eller profileringsdesigner blir du lærling og fortsetter opplæringen i en godkjent lærebedrift. Du blir lærling i det programområdet du valgte på Vg2. Læretiden er to år, og når du er ferdig med læretiden kan du ta fag- og svennebrev.

Bli lærling

Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg for å få studiekompetanse. Dette kan du gjøre etter vg3, etter at du har tatt fag— og svennebrev eller etter Vg2.

Veien videre

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag— eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning